27 December 2009

[SHERLOCK HOLMES]



Directed By: Guy Ritchie
Produced By: Joel Silver, Lionel Wigram, Susan Downey, Dan Lin
Written By: Micheal Robert Johnson, Anthony Peckham, Simon Kinberg (screenplay), Lionel wigram (story), Sir Arthur Conan Doyle (Character)
Starring: Robert Downey Jr, Jude Law, Rachel McAdams, Mark Strong
Running Time:128 minutes
My Rating: 4.7/5.0

mereka ketika di kubur. nak tgk mayat Lord Blackwood

diambil dari karakter popular hasil nukilan Sir Arthur Conan Doyle, mengisahkan seorang detektif handal yang menggunakan kepakaran mentafsir beliau untuk menyelesaikan kes jenayah. dalam filem ini, watak jahat, Lord Henry Blackwood telah disabitkan hukuman gantung smpai mati apabila didapati bersalah mengamalkan sihir (pada pndapat aku Kabbalah kot) misteri bermula apabila Lord Blackwood didapati hidup semula dan membuat perancangan teliti untuk mengawal dunia. Sherlock Holmes dan kawan baiknya, Dr Wilson menyiasat misteri ini sambil dibantu (atau dikacau) oleh Irene Adler, bekas awek sherlock holmes yang juga merupakan seorang yang licik.

Lord Blackwood ketika menemui Holmes sebelum "kematiannya"

pendapat peribadi aku tentang filem ini adalah sangat menyeronokkan. pengembaraan yang dialami oleh holmes membuatkn kita berangan ingin jadi seperti beliau. gabungan ilmu sains yang tidak tercapai oleh akal telah diterangkan didalam cerita ini. contohnya bagaimana Lord Blackwood boleh hidup semula sedangkan telah digantung, misteri pistol yang membakar tuannya dan banyak lagi misteri2 yang diselesaikan holmes. pada permulaan cerita menunjukkan holmes dengan pantas menyamar sebagai peminta sedekah. sangat menarik bagaimana dalam split second (okla dalam beberapa minit la) beliau berubah menjadi pengemis yang begitu selekeh. Filem Sherlock Holmes ni termasuk dalam senarai MUST SEE untuk thun ini. cayalahh!


TERIMA KASEH,
TILL NEXT TIME,

ChesterChaz Web Developer

Morbi aliquam fringilla nisl. Pellentesque eleifend condimentum tellus, vel vulputate tortor malesuada sit amet. Aliquam vel vestibulum metus. Aenean ut mi aucto.

4 comments:

  1. wow rate tgi..nk kna g tgk nih..jomm tgk

    ReplyDelete
  2. I memang 100% setuju dengan pendapat you.
    Pertuturran mereka agak laju, maka saya dan anak saya menonton 2 kali untuk permahaman yang lebih.
    Memang menyeronokkan, 'Mesti Tonton'.
    Kalay u online, do drop by my blog & support, tks!
    Happy New Year 2010 to u and family :)

    ReplyDelete
  3. hmmm it has a funny storyline...saye suke the bond between holmes and dr watson tapi rase mcm ade some pieces missing from the movie la..can't quite put my finger on the whats etc etc tapi nak kate movie ni best gile tu..not there yet kot..hehe..tapi quite entertaining! :) For those of u who hasn't watch it yet...sile la yea...definitely better than the Vampire Assistant!

    ReplyDelete
  4. azah: yupp.. mmg tggi pon rating ntuk citer ni.. sangatt beshh.. hee.. jom tengokkk

    Iriene: wahh smp 2kali u tgk citer ni yer.. tp xrugi laa kalo tgk byk2 kali pon kn.. worth it.. thnx for visiting my blog, i'll visit urs ok.. happy 2010 to you too..

    Pwincess: cmon pwin2 what the missing pieces? for me its a really2 good movie.. hehe..

    ReplyDelete